الجمعة، 9 ديسمبر 2016

أنا عايزه ايه !

عقلنا غير كامل , هش , بسهولة ممكن يعتقد الحلم واقع
وبسهولة ممكن اي حد يقنعه بفكره أو عمل ويتغير , وبسهولة برضو ممكن نقنعه أنه عمل شئ وهو لا يتذكره ! أفكارنا وكل حاجة حاجة فينا بتتغير 
ازاي اعتمد علي عقلي وهو غير مستقر ! ازاي أفرق بين الجنون وغير الجنون !
والغير جنون يعني العقل , يعني الاستقرار , يعني الثبات ! وكل ده غير متوافر ولا مؤكد في عقلي !
طيب يعني ايه جنون , الغير معتاد 
يعني لازم امشي ورا القطيع وزيه تمام وأدور في حلقة الحياة المعتادة وأعيش وأموت في نفس الدايرة عشان أكون " عاقلة " ! طيب ألغي عقلي زيهم عشان أكون عاقلة !

هي الحياة إنك تكون زي ما أنت عايز ولا زي ما هي عايزه , ولا زي باقي الكون ما بيعمل ويعيش ومعتاد !
أنا لا اختارت حياتي ولا اختارت أكون !
أنا مش عايزه أكون عاقلة - لو بايدي الاختيار - ومش عايزه المعتاد , ومش عايزه أدور في دايرة مقفولة وكل يوم بيتكرر باسم مختلف لكنه هوه هوه تمام
أنا عايزه عقلي يتوقف عن الأسئلة , عايزه أعيش زي ما أنا عايزه برغم اني مش عارفة انا عايزه ايه ! ولا ح أخرج بره الدايرة أعمل ايه !
أنا عايزه شغف ومعني برغم ان الحياة نفسها تافهة من غير معني .
أحلامي عادية أو بمعني أصح تافهة , زيادة لامبالاتي بتموت كل يوم حلم فيا
بتموت الأمل جواي , بتخلي روحي تدبل 
أنا اتمني أفقد الذاكرة , وأفقد عقلي وروحي , أتمني أكون غيري !
أنا خايفة مني , خايفة من كل ذكرياتي المدفونة تخرج في وقت غير مناسب , خايفة من لحظة عقل , خايفة من مواجهة بيني وبين نفسي هي مواجهة مؤجلة من زمن بعيد !
خايفة في لحظة يأس أغادرني وارحل عني !
خايفة أتوه لمجرد تغيير حياتي بس معرفش أرجع ليا تاني !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق